Neuromarketing

Neuromarketing, de pijn van betalen

Doe jouw klanten geen pijn meer! De pijn van betalen bestaat.

De insula is een gedeelte van de hersenen onder de laterale sulcus. Het gebied is betrokken bij veel verschillende functies, zoals emoties en pijn. Vooral dat laatste wordt enorm onderschat door ondernemers. De pijn van betalen blijkt uit verschillende onderzoeken is vergelijkbaar met fysieke pijn. Ook hier activeren wij de Insula. We zien bij veel bedrijven dat de laatste stap in het verkoopproces het afrekenen is en daarna houdt het op. Dus je geeft een tik na voordat ze de (online) winkel verlaten. En bedankt klant! 

Onze gastblogger:

Zeeshan Khan is bij Eneco verantwoordelijk voor het MKB segment als Lead marketing & Sales. Naast deze functie kan hij niet stilzitten en biedt via Funsumers masterclasses aan in Neuromarketing, een ondergeschoven kindje in de marketing skill-set in Nederland.  

Waar moet je op letten bij Neuromarketing

We hebben Zeeshan gevraagd zijn tips onder te verdelen. Hieronder vind je 3 Do’s en 2 Don’ts. Waar moet jij op letten bij Neuromarketing als klanten bij jouw betalen.

Neuromarketing Do’s:

1) Trek het betalen en leveren van het product los van elkaar. Denk hierbij aan creditcardmaatschappijen. eerst het product en later de pijn van het betalen, waarbij je vaak niet eens meer weet voor welk product het was.

2) Van cash betalen naar contactloos. De pijn is heftiger als we cash betalen, zorg dat de klant de betaling niet als een betaling ervaart. Laat jouw klanten zo veel mogelijk met bijv. Apple Pay betalen, creditcard, Ideal, etc. Gebruik zo min mogelijk cash opties.

3) Biedt een garantie aan. Denk hierbij bijv. aan de 100 dagen probeer garantie van het Emma matras. Dit neemt het risico van een miskoop aanzienlijk af, maar de pijn  van betalen ook, omdat je weet dat het product 100 dagen terug kan. Het aantal teruggeleverd matrassen gemiddeld per jaar niet meer dan 5%. 

Neuromarketing Don’ts:

1) Betalen mag nooit de laatste stap in jouw klantreis zijn. Denk bijv. aan de IKEA. je kan daar altijd erg goedkoop een hotdog of ijsje kopen na het betalen. Dat is een extra moment die in de klantreis speciaal is geïntroduceerd, zodat jij volledig vergeet dat je net onnodig veel geld hebt uitgegeven en de pijn neemt direct af.

2) Het valutateken continue laten zien. Op het scherm op de kassa, op de bon, etc. Bij een valutateken denken we aan geld en dat doet dus pijn als dit van onze rekening afgaat. 

Kortom: er zijn tal van manieren om jouw klanten minder pijn te doen. Alleen aan jou om deze stap voor stap te implementeren. 

Content kalender 2024

Plan 2024 met onze gratis content kalender

Hoe heet je?(Required)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Vorige Blog
Marketing analytics de basis
Volgende Blog
Employer branding als antwoord op personeelstekort zorg

Content kalender 2024

Plan 2024 met onze gratis content kalender

Hoe heet je?(Required)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Open chat
1
Hey! ???? Kunnen we je helpen?