Social Media Marketing in B2B marketing

Social Media Marketing in B2B marketing

Sociale media zijn niet meer weg te denken. Het is een alledaagse bezigheid geworden, zowel in het werk als in ons privéleven. Of je nu op zoek bent naar informatie, contact wilt onderhouden met vrienden en familie, of jezelf wilt vermaken met grappige video’s, sociale media zijn altijd binnen handbereik. Soms zelfs tot in je bed (ook al geven we dit niet graag toe). Maar hoe zorg je ervoor dat jij en je product gevonden wordt in die grote hoeveelheid informatie die er online te vinden is. En dan ook nog met de juiste boodschap? Hoe zorg je dat mensen doorklikken naar je website?

Wat is Social Media Marketing?

Social media marketing binnen b2b is het strategisch gebruikmaken van verschillende sociale media platformen om je boodschap, producten of diensten onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Het is als een digitale etalage waarin je potentiële klanten kunt laten zien wat je te bieden hebt. Het klassieke voorbeeld van de invloed van social media zijn influencers. Tegenwoordig zijn het influencers die trends zetten. En wanneer ze een product aanprijzen, zijn deze vaak niet aan te slepen. Zij verdienen hun inkomsten met social media. Je kan wel stellen dat zij social media marketing hebben uitgespeeld.

​​Social media marketing in B2B

Social media is een enorm begrip, en niet in de laatste plaats door het grote aanbod aan sociale platforms. Want had je vroeger alleen Linkedin om professioneel onder de aandacht te komen, nu heb je ook Facebook, Instagram, TikTok, X (voorheen Twitter), Threads, YouTube. En er komen er ongetwijfeld nog meer aan. Ieder platform heeft zijn eigen doelgroep. Er zijn zelfs al complete social media studies. 

Waarom is Social Media Marketing belangrijk?

In de digitale wereld concurreren duizenden bedrijven en influencers om de aandacht van hun doelgroep. Hier komt social media marketing om de hoek kijken. Het zorgt ervoor dat je in staat bent om op een persoonlijke en interactieve manier in contact te komen met je doelgroep. Door de juiste strategie toe te passen, kun je je merk versterken, je naamsbekendheid vergroten en waardevolle leads genereren die uiteindelijk kunnen leiden tot verkoop.

Welk social media kanaal moet je kiezen?

Welk kanaal je kiest hangt heel sterk samen met het doel van je boodschap en de manier waarop je dit doel over wilt brengen. Zoals we hiervoor al schreven, zijn er ondertussen veel platforms met net zoveel verschillende doelgroepen. LinkedIn is bijvoorbeeld gericht op zakelijke professionals, terwijl Instagram meer geschikt is voor een breder publiek. X staat bekend om zijn snelle, nieuws achtige updates en YouTube is ideaal voor het delen van videocontent. Het is belangrijk om het kanaal te kiezen dat het beste past bij je boodschap en doelgroep. 

 

Op de pagina over contentmarketing hebben we al gesproken over het overbrengen van je boodschap. Je kunt je video natuurlijk prima gebruiken voor meerdere platforms, maar bij sommige sociale kanalen werkt dat beter dan bij anderen. De focus van MarketingBIJ ligt op de volgende sociale platformen:

 

  • LinkedIn
  • Facebook
  • X
  • YouTube

Wat doe je op sociale media?

Wat kun je eigenlijk doen op sociale media? Het antwoord is: bijna alles! Maar het draait allemaal om het begrijpen van het platform en het aanpassen van je content aan de specifieke doelgroep. Elk platform heeft zijn eigen ’taal’ en stijl. Wat werkt op LinkedIn, werkt mogelijk niet op Instagram. De kern van je boodschap kan bij alle twee hetzelfde zijn, de vorm of bijvoorbeeld verwoording zal bij elk anders zijn. Het is belangrijk om content te maken die goed bij het platform past.

Doelen van Social Media Marketing

Net zoals bij elke marketingstrategie is het belangrijk om duidelijke doelen te stellen voor social media marketing. De meest voor de hand liggende zijn ook hier weer:

 

  • Branding en Merkherkenning: Sociale media bieden een uitstekende kans om je merk onder de aandacht te brengen en te versterken. Door consistente en herkenbare content te delen, kun je een blijvende indruk achterlaten bij je publiek.

 

  • Naamsbekendheid: Het vergroten van je online aanwezigheid en zichtbaarheid is essentieel. Sociale media stellen je in staat om jezelf te presenteren aan een breder publiek en je merk op te bouwen.

 

  • Leads genereren: Sociale media kunnen waardevolle leads opleveren die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Door waardevolle content te delen en interactie aan te gaan, kun je potentiële klanten aantrekken.

 

  • Verkoop: Uiteindelijk draait het allemaal om resultaten. Sociale media kunnen deuren openen naar nieuwe klanten en markten, wat kan leiden tot verhoogde verkoop.

Wat wil jij uit je social kanalen halen?

Kort gezegd is social media marketing een krachtige tool die bedrijven in staat stelt om op een directe en persoonlijke manier hun doelgroep te bereiken. Door het juiste platform te kiezen, een effectieve strategie te ontwikkelen en duidelijke doelen te stellen, kun je je online aanwezigheid versterken en je zakelijke doelen bereiken. 

Content kalender 2024

Plan 2024 met onze gratis content kalender

Hoe heet je?(Required)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Vorige Blog
Design & vormgeving wat is mooi?
Volgende Blog
E-mailmarketing waarom werkt het zo goed?

Content kalender 2024

Plan 2024 met onze gratis content kalender

Hoe heet je?(Required)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Open chat
1
Hey! ???? Kunnen we je helpen?