Hoe kies je een marketingbureau

Hoe kies je een marketingbureau?

“Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend.” Het oogt inderdaad een beetje vreemd om vanuit een marketingbureau advies te geven hoe je het beste een marketingbureau kunt kiezen. Zoals klanten zoeken naar het perfecte marketingbureau voor hen, zoeken de marketingbureaus ook naar de beste klant. Dus met die bril op hebben wij onze tips opgeschreven waar je wat ons betreft bij stil moet staan wanneer je een marketingbureau in de hand neemt.

Definieer eerst je doelen en behoeften

Voordat je op zoek gaat naar een marketingbureau, is het goed om duidelijkheid te hebben over je doelen met je marketinginspanningen. Wil je je meer richten op branding en daarmee de online aanwezigheid van je merk verbeteren? Wil je meer leads om de verkoop te stimuleren, of misschien juist een hele nieuwe markt betreden? Het definiëren van specifieke, meetbare doelstellingen helpt niet alleen bij het identificeren van het type marketingdiensten dat je nodig hebt, maar ook bij het communiceren van je verwachtingen naar potentiële bureaus. Verder kan het begrijpen van je doelgroep, en de platforms die ze vaak bezoeken, helpen bij het vormen van je strategie en bij het bepalen van de expertise die nodig is van een marketingpartner.

Campagne of continue ondersteuning?

Wanneer je weet wat je doel is, is het tijd voor stap twee – hoe wil je dat doel bereiken?  Wat ons betreft zijn er twee type bureau’s. Marketingbureaus die campagnematig hele creatieve ideeën bedenken om jouw doel of boodschap te realiseren. Deze concepten zijn van tijdelijke aard en geven vaak een korte impuls. Dit kan natuurlijk heel goed werken wanneer er een duidelijke seizoen matigheid in jouw markt heerst. Opvallen in het hoogseizoen gaat je simpelweg meer omzet opleveren en als het goed is ook meer winst.

Andere marketingbureaus ontzorgen je juist bij de ‘dagelijkse’ marketingactiviteiten. Zoals bij veel dingen zit ook bij marketing de kracht in de herhaling. Twee keer per week een artikel maken, posten op social, nieuwsbrief klaarzetten, de nieuwe propositie vertalen naar folders en leaflets voor sales, zorgen voor een nieuwe whitepaper, de leads nurturen, etc. – dat is een hoop werk! Veel grote organisaties hebben daar vaak een hele afdeling op zitten, en dan nog komen ze handen tekort.  In dat geval kan een ondersteunend marketingbureau een uitkomst bieden. 

Waarom onderzoek en vergelijking onmisbaar zijn

Je ideale marketingbureau moet niet alleen een enorme brede kennis hebben of juist heel creatief zijn, maar ook bewezen succes laten zien. Neem de tijd om zorgvuldig te vergelijken en je opties te evalueren voordat je een beslissing neemt. Het is van grote toegevoegde waarde om een partner te vinden die niet alleen jouw zakelijke behoeften begrijpt, maar ook een staat van dienst heeft in het leveren van impactvolle resultaten in vergelijkbare projecten. 

Communicatie en waarden

Het kiezen van een marketingbureau is vaak niet een tijdelijke beslissing, maar één voor de lange termijn. Daarom is het hebben van open communicatie en gedeelde waarden met het bureau van groot belang. Dit bevordert een sterke samenwerking waarbij jouw doelen altijd centraal staan in de marketingstrategieën. Wees transparant over je verwachtingen en stel duidelijke richtlijnen op voor communicatie en rapportage. Zorg er ook voor dat het bureau ethisch opereert en aansluit bij je waarden. Een partnerschap met een marketingbureau dat jouw principes en waarden deelt, zal leiden tot een succesvolle en langdurige relatie.

Praktische tips voor het selectieproces

Nog een paar  praktische tips in je keuzeproces. 

  • Maak een shortlist van bureaus en kijk daarbij naar de beschikbaarheid, communicatie, ervaring in de sector en/of mogelijke samenwerkingen met vergelijkbare bedrijven. 
  • Zorg voor persoonlijke ontmoetingen om de werkethiek en persoonlijkheden te beoordelen.
  • Pak voor een succesvolle samenwerking eventuele twijfels of problemen snel aan via open communicatie.

Onze ideale klant

We hopen dat dit je helpt bij het kiezen van een marketingbureau dat bij je doelen en organisatie past. Maar ook andersom hopen wij en andere marketingbureaus hiermee de ideale klanten te vinden. 

Gratis content kalender 2024

Hoe heet je?(Required)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Vorige Blog
Employer branding als antwoord op personeelstekort zorg
Volgende Blog
Het aantrekken en behouden personeel in zorgsector

Gratis content kalender 2024

Hoe heet je?(Required)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Open chat
1
Hey! ???? Kunnen we je helpen?