
SEO en SEA
Zoekmachineoptimalisatie is cruciaal als je wil dat jouw doelgroep je vindt. Dat betekent dat je altijd up-to-date en relevant moet blijven. Daarbij draait het niet alleen om aansluiting bij jouw potentiƫle klant en de juiste zoekwoorden kiezen. Het gaat ook om de techniek achter je website.
Wat is SEO
SEO, search engine optimalisation, bestaat uit twee aspecten die elk weer een eigen verdieping hebben. Aan de ene kant heb je de opbouw van de content, aan de andere kant hoe goed jouw website technische is op gebouwd. Goeie SEO optimalisatie kijkt dan ook naar beide kanten. MarketingBij loopt altijd beide aspecten door en streeft naar optimalisatie op beide fronten. In dit artikel leggen we je in het kort uit wat deze fronten inhouden.
SEO van je content
Content is en blijft nog steeds king als het aankomt op SEO. Dat wil zeggen goed opgebouwde content en in grotere hoeveelheid. Google en andere zoek machines kijken naar een combinatie van factoren. De basis SEO omvat in ieder geval:
- Kies het juiste Keyword;
- Komt je keyword voor in de H1, H2 of andere headers?
- Leg je je keyword uit in headers en paragraphs;
- Heb je de juiste links intern;
- Heb je de juiste links extern;
- Goeie alt teksten;
- Goeie meta teksten;
- Etc.
Een keyword of zoekwoord onderzoek?
Dit is een cruseaal punt waar het vaak mis gaat. Veel organisatie denken hier niet lang genoeg over na. Het begint uiteraard met de keywords die het dichts liggen bij jouw dienst of product. Alleen nu moet je drie vervolgvragen stellen:
- Zoekt mijn doelgroep hier wel op?
- Hoeveel concurrentie zit er op dit keyword?
- Wie zijn die concurrenten?
Het is zelden slim om keywords te gebruiken waar niemand op zoek, maar dat geld ook op keywords waar teveel concurrentie op zit, zeker als dat is van een grote partij als bijvoorbeeld Amazon.
SEO techniek
Naast de inhoudt van jouw content is het ook van belang dat de techniek achter de website goed werkt. Zoekmachines scoren jouw website namelijk op allerlei facturen die in de verste verte te maken hebben met wat er inhoudelijk op staat. Je moet hierbij denken aan onder andere:
- Laadsnelheid van je website;
- Bestandsgrote van afbeeldingen;
- Hoeveel scripts moeten er geladen worden en waar staan deze in de code?
- Hoe is je URL opgebouwd?
- Hoe zit je navigatie structuur eruit?
- Etc.
WAT is SEA
SEA, ook wel search engine advertising, gaat over het draaien van advertenties via zoekmachines. SEA begint bij je je SEO strategie, want het gaat hier wederom om het kennen van je doelgroep in combinatie met de juiste zoekwoorden. Heb je dat helden, dan kan je campagnes gaan opstellen voor verschillende insteken hebben. Dit kunnen zijn:
- Keyword focused
- Beeld focused;
- Video focused;
Elke insteek kan dan ook weer een doel nastreven en zoals ook geld bij content creatie zijn sommige insteken beter geschikt voor een doel dan andere. De voor de hand liggende doelen zijn:
- Branding / Merk zichtbaarheid;
- Website verkeer;
- Sales;