Hoe kan marketingdenken het onboardingsproces versterken?

Hoe kan marketingdenken het onboardingsproces versterken?

Het begrijpen van het belang van een solide onboardingsproces. Dit is niet alleen relevant voor HR-professionals die nieuwe medewerkers willen binden. Ook voor marketeers die klanten een ervaring willen bieden die hen aan hun merk bindt vanaf het allereerste contactpunt is het van belang. Het is een zeer belangrijk deel van je employer brand. Wanneer je dit goed doet, kan het veel positieve mond-tot-mond reclame opleveren. 

In dit blog werpen we een blik op de onboarding strategieën die deze twee werelden – HR en marketing – met elkaar verbindt en om de betrokkenheid te vergroten, vanaf de eerste aanraking tot het moment dat een consument of medewerker zich echt thuis begint te voelen.

Wat is onboarding en waarom is het zo belangrijk?

Bij onboarding gaat het niet alleen om het uitdelen van nieuwe spullen. Het is een kritisch proces van integratie waarbij iemand wordt geleid naar een nieuwe rol. In HR zou je kunnen stellen dat het als een lancering voor de carrière van een medewerker fungeert, waar het binnen marketing als het begin van een relatie met een klant is.

Een goed onboardingsproces zorgt voor:

  • Een soepele transitie
  • Vroege betrokkenheid
  • Snellere en diepere integratie in de cultuur
  • Snellere realistische doelen en verwachtingen

Onboarding in HR versus marketingtermen

De overeenkomsten tussen HR- en marketing onboarding lijken logischerwijs op elkaar. Beide richten zich op de ervaring van een nieuw persoon binnen een nieuwe ‘wereld’. In HR is het doel om de werknemer te helpen landen en groeien. In marketing is het om een potentiële klant te overtuigen en te behouden.

Wat kan marketing leren van HR?

Laten we het eerst eens omdraaien, wat kunnen marketeers leren van HR wanneer het aankomt op het creëren van een warm en effectief onboarding traject voor hun klanten?

Wanneer je eenmaal start met onboarding, is het belangrijk om een goed verwachtingspatroon te schetsen. Wat je veel ziet wanneer een nieuwe medewerker start bij een organisatie, is dat de eerste week grotendeels is uitgestippeld. Kennismakingsgesprekken, tijd om jezelf in te lezen, wegwijs maken met de verschillende systemen etc. Zo’n uitgebreid welkom zie je zelden binnen marketing.

Een ander voorbeeld is  het ontwikkelen en handhaven van de bedrijfscultuur. Vanuit HR wordt actief gestuurd dat de waarden van het bedrijf worden omarmd en uitgedragen door alle medewerkers.

Als marketeer kan je deze les vertalen naar het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit die consistent is met de interne cultuur. Een merk dat authentiek en consistent is, zowel intern als extern, kan meer vertrouwen en loyaliteit opbouwen bij klanten.

Marketing tooling: personalisering en automation

Als we kijken naar de funnel of journey van het onboardingsproces, om in marketingtermen te blijven, zijn er veel touchpoints. Iemand moet niet alleen landen binnen een team en cultuur van de organisatie, maar moet daarbij ook ingewerkt worden. 

Binnen marketing is personalisering de norm geworden. Maar hoe personaliseer je op schaal en houd je het meetbaar? 

Je kunt bijvoorbeeld marketing software inzetten tijdens het onboardingsproces. De meest simpele vorm van marketing automation is een geautomatiseerde e-mail reeks die is gebaseerd op de specifieke acties van de nieuwe werknemers, zoals het bekijken van een tutorial video. Dit triggert een mail met een lijst van ‘next steps’ om hen te helpen beginnen. Afhankelijk van welke stap de nieuwe medewerker doet, wordt bepaald welke e-mail/opdracht deze hierna krijgt. 

Het meten van succes bij onboarding

Om te kijken of  je onboarding werkt, helpt het om te kijken naar een aantal KPI’s. Dit kunnen langetermijndoelen zijn zoals retentie, promotiesnelheid en prestatiebeoordelingen. Vanuit marketing kennen we meer traditionele KPI’s zoals: de NPS (Net Promoter Score) of Customer Lifetime Value. 

Zo kan de NPS een waardevolle toevoeging zijn aan het einde van een onboardingsproces. Zo kun je meten welke elementen goed werken en ontvangen worden en welke ter verbetering onderhevig zijn.

Dus wat zijn onze takeaways?

Een effectief onboardingsproces, zowel voor medewerkers als klanten, is van onschatbare waarde. Natuurlijk zijn er nog veel meer parallellen te trekken en punten te bespreken waar HR en marketing van elkaar kunnen  leren, maar voor nu willen we je deze punten meegeven:

  1. Zorg voor een duidelijk en realistisch verwachtingspatroon;
  2. Personaliseer waar mogelijk;
  3. Gebruik automation om op te schalen;
  4. Vraag om feedback;
  5. Analyseer en evalueer!

Content kalender 2024

Hoe heet je?(Vereist)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Vorige Blog
Het aantrekken en behouden personeel in zorgsector
Volgende Blog
AI, review na ruim een jaar

Content kalender 2024

Hoe heet je?(Vereist)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Open chat
1
Hey! ???? Kunnen we je helpen?