De P van Product in Employer Branding

De P van Product in employer branding

Over de jaren heen heeft marketing zich enorm ontwikkeld met tal van specialisme. Maar hoezeer het vakgebied zich ook ontwikkeld heeft, de klassieke 5 p’s (Product, Prijs, Plaats, Promotie, Personeel) zijn nog altijd zeer relevant. In dit artikel willen we via deze denkwijze de overlap tonen met employer branding. De (potentiele) medewerker is hier de interne klant en die heeft behoefte aan een veelvoud van verschillende producten van jou als werkgever. We hebben er enkele uitgelicht:

Hoe de product ervaring werkgevers definieert

We beginnen bij de basis: het product werkervaring in de HR-context. Net zoals marketeers streven naar klanttevredenheid, zo werkt HR aan de ‘medewerker betrokkenheid’, wat een sterke werkervaring betekent. En, ja, de werkervaring moet worden gevalideerd door de werkelijke ervaring van medewerkers. Een product dat op papier goed klinkt maar in de praktijk faalt, zal op lange termijn geen loyale klanten hebben. Dit geldt ook voor werkgevers. Dus, waar liggen kansen voor het creëren van deze ideale werkervaring?

De wereld creëren waar werknemers thuis willen zijn

Bekijk de dagelijkse werkomgeving eens als een product dat moet worden gebruikt en daarmee ook worden geëvalueerd. Bijvoorbeeld startend bij de werkcultuur, de plek, de samenwerking en misschien eindigend bij de werk-privébalans. Hoe al deze componenten samen komen fungeert als een belangrijke basis van jouw ‘employer brand‘. Hoe richt je die in om aantrekkelijk te zijn voor zowel potentiële als huidige medewerkers?

Segmentatie en doelgroep bepaling

Net zoals marketeers hun doelmarkt segmenteren op basis van verschillende demografische kenmerken, kan je (of moet je misschien wel) dat als werkgever ook toepassen om aantrekkelijk te zijn voor verschillende soorten werknemers.

Het doel van segmentatie is het creëren van meer gepersonaliseerde communicatie en ervaringen. Een ‘one-size-fits-all’ benadering werkt zelden. Segmentatie helpt om het juiste product bij de juiste consument te krijgen.

Productlevenscyclus en Employee Lifecycle

De levensduur van een product vertoont veel overeenkomsten met de levenscyclus van werknemers binnen een bedrijf. Van aantrekking en onboarding tot groei, promotie, en offboarding, elke fase in het leven van een werknemer vraagt om een andere aanpak. 

Markt analytics of werknemer analyses 

Een consequente analyse is dan ook een aanrader. Daarbij is het verstandig om elke fase in de employee cyclus apart te analyseren, aangezien deze ook elk een ander markt(segment) hebben met andere behoeften. Een verouderd product eindigt vaak in de kortingsbak of wordt geoutsourced, zo kan ook de waarde en aantrekkelijkheid van een functie verlagen als deze niet meebeweegt met de markt, of bijvoorbeeld niet tijdig wordt opgewaardeerd.  

Feedback

Feedback loops zijn een veelgebruikte methode van productverbetering. In HR zien we dit ook goed terug in de inzet van tools zoals enquêtes, exit-interviews en werknemersevaluaties. Deze feedback helpt bij het verfijnen en verbeteren van de werknemerervaring en dient als belangrijke input voor de verbetering van zowel het interne als het externe employer brand. 

Luisteren als een vereiste, niet als een optie

Het is een opendeur, maar we zeggen het liever een keer te veel. Het is natuurlijk belangrijk dat je niet alleen feedback inwint, maar dat er ook actie op wordt ondernomen. Verbindingen tussen feedback en meetbare acties zijn essentieel. Het horen zonder te luisteren is hol; het actie nemen richting hoorbaarheid toont een betrokkenheid die vaak door consumenten en werknemers wordt gewaardeerd.

De waarde van P’s in het totaalplaatje

De klassieke marketing-P’s mogen dan wel oud zijn, maar ze zijn allerminst verouderd. Dit zijn enkele voorbeelden hoe je verschillende elementen van je werkgeversmerk als product kunt benaderen. Het inlijven van marketingprincipes binnen HR kan je helpen op een andere manier te kijken naar je employer brand en je personeel als consument van je product.

 

Content Kalender 2024

Hoe heet je?(Vereist)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Vorige Blog
AI, review na ruim een jaar
Volgende Blog
De synergie tussen Employee Experience en Customer Experience

Content Kalender 2024

Hoe heet je?(Vereist)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Open chat
1
Hey! ???? Kunnen we je helpen?