employerbranding plaats

De P van Plaats bij employer branding

Zoals misschien wel bekend, bestaat de traditionele marketingmix uit de vier P’s: Product, Prijs, Plaats, en Promotie. Wanneer we het hebben over employer branding is de P van Plaats misschien wel relevanter dan je zou denken. Plaats kan meerdere betekenissen hebben en speelt een veelzijdige rol voor het aantrekken en behouden van personeel. Om je een idee te geven, schetsen we hieronder een aantal verschillende vormen die Plaats kan aannemen en hoe deze zich verhouden tot employer branding.

Geografische locatie van jouw organisatie

Dit is natuurlijk de meest voor de hand liggende – de daadwerkelijke plaats. Wanneer we over de P van Plaats binnen employer branding spreken, is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de fysieke kantoorlocatie en de werkplek an sich. 

Je kantoor

De fysieke locatie van je bedrijf heeft een grote invloed op het aantrekken of behouden van je personeel. Een centraal gelegen hoofdkantoor of vestigingen in aantrekkelijke steden kunnen een positieve invloed hebben op hoe je bedrijf wordt gezien als werkgever. 

Bereikbaarheid voor je medewerkers en klanten

De nabijheid van je kantoor tot woongebieden met veel potentieel talent kan daarom een groot voordeel zijn. Niemand wil graag elke dag uren in de file staan, ondanks dat we dat toch weer zijn gaan doen. Je kunt wel een fantastisch kantoor hebben midden in een weiland, maar als het niet goed bereikbaar is, kan dit een drempel zijn. Bovendien maakt een aantrekkelijke locatie je bedrijf ook voor klanten en partners interessanter. Dit draagt weer bij aan de algehele merkbeleving.

Werkplek opties

Bij het kiezen van de juiste werkplek opties voor je team zijn er verschillende mogelijkheden om te overwegen zoals:

  1. Een inspirerend kantoor
  2. Thuiswerk opties
  3. Hybride werken
  4. Flexibele werkruimten

Een inspirerend kantoor

Een inspirerend kantoor speelt in de perceptie van mensen een grote rol in het bevorderen van creativiteit en productiviteit. Dit geldt dus ook voor medewerkers. Na de coronapandemie heeft ‘het kantoor’ een andere betekenis gekregen. Het is meer een soort clubhuis geworden waar mensen elkaar ontmoeten. 

Je kunt een werkruimte zo ontwerpen dat het meer is dan alleen een plek om te werken. Het kan een omgeving zijn die energie uitstraalt en positiviteit bevordert. Kenmerken zoals open werkruimtes, veel natuurlijk licht, ergonomische meubels en inspirerende decoraties kunnen een groot verschil maken. Daarnaast kan het aanbieden van ontspanningsruimtes, zoals lounges of groene zones, medewerkers helpen om te ontspannen en nieuwe ideeën op te doen. Een kantoor dat inspireert, zorgt ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd voelen en trots zijn om onderdeel te zijn van het team. Dit draagt uiteindelijk weer bij aan een betere werksfeer en hogere motivatie.

Thuiswerken

De mogelijkheid om thuis te werken wordt steeds belangrijker. De pandemie heeft hier grote invloed op gehad. Thuiswerken biedt flexibiliteit en een betere werk-privébalans. Veel medewerkers zien dit als een groot voordeel. Uit een enquête onder onder andere de medewerkers van Amazon, Microsoft, en Cisco blijkt dat gemiddeld 64% van de medewerkers liever fulltime thuis werkt en daarvoor bereid is € 30.000 loonsverhoging af te slaan. De uitdaging voor de werkgever is hier in te schatten wat dit doet met de bedrijfscultuur.

Hybride werken

Een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor biedt mogelijk het beste van beide werelden. Werknemers hebben de vrijheid om te kiezen waar zij werken. Uit Amerikaans onderzoek van McKinsey blijkt dat 87% van de medewerkers de voorkeur geeft aan hybride werken. We zien steeds meer een zogenaamde dinsdag & donderdag cultuur, waar op de andere dagen bijna niemand op kantoor zit. Dit hoeft niet erg te zijn, maar je kunt je afvragen of je wil spreiden en bijvoorbeeld bepalen wie er tegelijk met wie op kantoor is.

In het kader van employer branding zou je je kunnen voorstellen dat je onderscheid maakt (dus maatwerk levert) op functieniveau en op functie. Een leidinggevende is bijvoorbeeld wel regelmatiger op kantoor om mensen te zien. Ook voor startende werknemers is het van belang dat ze worden ingewerkt op kantoor. Als je over dit soort zaken nadenkt en dat communiceert, helpt het in de merkbeleving.

Flexibele werkplekken

Flexibele werkplekken en moderne faciliteiten kunnen een grote aantrekkingskracht hebben op potentiële werknemers. Denk aan coworking spaces, open office designs en inspirerende werkruimtes. Deze bieden medewerkers de mogelijkheid om in een prettige omgeving te werken. Nu steeds meer mensen hybride werken, betekent dit ook iets voor de daadwerkelijke werkplekplanning. Hoe ga je om met de bezetting van bureau’s gedurende de week? Je ziet steeds vaker dat organisaties werkplekplanning tools hebben om de bezetting goed te kunnen managen. 

Digitale plaats

Hierboven spraken we over waar we werken, de fysieke plaats. Aangezien dit vaak niet meer één plaats betreft, biedt dit ook stof tot denken over de digitale werkomgeving. 

Online werkplekken

Met de toename van remote werkplekken, wordt de digitale plaats net zo belangrijk als de fysieke. Platforms voor samenwerking en communicatie zoals Slack, Zoom en Microsoft Teams zijn niet meer weg te denken. Deze tools maken het mogelijk om effectief samen te werken, ongeacht de locatie. Maar ook de server waar je als team of met je klanten op werkt. Kan je gemakkelijk samenwerken in een document? Kun je klanten ook toegang geven tot bepaalde bestanden? Maar ook is de veiligheid van deze online plek geborgd? Misschien inmiddels wel open deuren, maar vaak wordt dit gewoon gedaan zonder daar een goed beleid voor te hebben gemaakt.

Virtuele kantoren

Voor bedrijven zonder fysieke kantoren is de virtuele aanwezigheid, zoals een goed ontworpen intranet of bedrijfsplatform, belangrijk voor de verbinding en betrokkenheid van medewerkers. Een sterke digitale infrastructuur kan ervoor zorgen dat medewerkers zich verbonden voelen, ook al werken zij op afstand. 

Buurtzorg als voorbeeld

Jos de Blok’s aanpak bij Buurtzorg draait om zelfsturende teams zonder traditionele managementlagen. Hij vertrouwt op de professionaliteit van zorgverleners, geeft hen autonomie en minimaliseert bureaucratische processen. Deze benadering leidt tot hogere tevredenheid onder personeel en cliënten, efficiëntere zorgverlening, en lagere kosten. De nadruk ligt op eenvoud, menselijke maat en directe verantwoordelijkheid, wat resulteert in een flexibele en responsieve organisatie die beter aansluit bij de behoeften van patiënten. Het maakt in dit voorbeeld niet uit waar 

Culturele plaats

De bedrijfscultuur creëert een plaats waar medewerkers zich thuis voelen. Een cultuur van inclusiviteit, diversiteit en teamgeest kan sterk bijdragen aan je employer brand. Medewerkers voelen zich meer verbonden met een bedrijf waar zij zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen, en wat bij hen past. Je kunt niet iedereen pleasen, dus net als in het ‘echte leven’ – wees jezelf en accepteer dat het soms wel past, en soms niet.

Gemeenschapsbetrokkenheid

Onderdeel van je cultuur is de gemeenschap of community waar je onderdeel van bent. Waar een community-of-practice zich inzet bijvoorbeeld het werk gedaan te krijgen, gaat het bij de community-of-purpose om een gemeenschappelijk (hoger) doel. 

Bedrijven die actief betrokken zijn bij bijvoorbeeld de lokale gemeenschap of goede doelen, kunnen zichzelf positioneren als maatschappelijk verantwoordelijke werkgevers. Er is een trend gaande dat dit niet langer een optie is, maar juist het nieuwe normaal. Het  toont aan dat je als bedrijf niet alleen gericht bent op financiële winst, maar ook op het maken van een positieve impact en daarmee maatschappelijke winst. 

Wanneer je als organisatie richt op het aantrekken van GenZ wordt dit nog veel belangrijker. Uit onderzoek van de Centria University of Applied Sciences in Finland blijkt dat in West-Europa, GenZ MVO in de top 3 heeft staan wanneer zij een keuze maken voor werkgever. 

Even samenvatten

De P van Plaats binnen employer branding is dus veelzijdig en in onze ogen zeer belangrijk voor het aantrekken en behouden van je mensen. Bedrijven en organisaties moeten strategisch nadenken over hun geografische locatie, werkplek opties, digitale aanwezigheid en culturele omgeving om een sterke employer brand te bouwen. Zoals altijd moet je blijven wie je bent, alleen zul je dat moeten vertalen naar het nu. Door deze aspecten goed te benutten, kun je als organisatie je positie versterken als aantrekkelijke werkgevers in een competitieve markt.

Quickscan Employer Branding

Employer branding is een enorm complex onderwerp. Doe je het goed, dan pluk je er als organisatie de vruchten van in de vorm van goed personeel, wat uiteindelijk weer goed werk levert voor jouw klanten. Maar het is enorm moeilijk te kwantificeren want het is geen eenzijdige actie vanuit marketing of HR, maar een samenwerking tussen beide vakgebieden.

employer branding scan

Wij hebben een quick scan voor employer branding ontwikkeld die focust op 4 kwadranten:

HR beleving
Marketing beleving
HR tooling
Marketing tooling

Het kost slechts 5 minuten om in te vullen en je ontvangt een rapport met de gaps en aandachtspunten!

Content kalender 2024

Hoe heet je?(Vereist)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Vorige Blog
Zo kunnen zorginstellingen inspelen op de daling van verpleegkundestudenten
Volgende Blog
De invloed interne employer brand op retentie en winst

Content kalender 2024

Hoe heet je?(Vereist)
Prima als je mij meer nuttige marketing informatie wilt geven(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Open chat
1
Hey! ???? Kunnen we je helpen?