
Contentcreatie
Tekst, beeld, boodschap en doel moeten allemaal afgestemd worden op elkaar en op jouw doelgroep. Dat is de kunst van goede content. Wil jij je doelgroep informeren, inspireren of aanzetten tot actie? Verschillende doelen en doelgroepen vragen om eigen content en vaak een ander kanaal.
Tekst, beeld, boodschap en doel moeten allemaal afgestemd worden op elkaar, en op jouw doelgroep. Dat is de kunst van goede content. Wil jij je doelgroep informeren, inspireren of aanzetten tot actie? Elk doel vraagt om zijn eigen content en kanaal.
Doel van jouw content
Voordat je kunt kiezen wat voor soort content je wil gebruiken is het noodzakelijk het doel van je boodschap helder te hebben. Wij kiezen ervoor om vanuit drie doelen te werken:
- Informeren
- Activeren
- Inspireren
Bij informeren wil je breed en inhoudelijk zijn. Denk aan een goede uitleg over wat jouw dienst of product inhoudt, wat de specificaties zijn en wat de gebruiker er mee kan doen. Een veelgemaakte fout is dat de lezer of gebruiker te hoog of te laag wordt ingeschat. We stemmen de inhoud dus af op het kennisniveau en op wat de lezer te weten wil komen.
Activeren, of het aanzetten tot actie gaat over de zogenoemde ‘pains & gains’. Wat zijn de problemen die jouw gebruikers hebben, en wat lost jouw product of dienst voor ze op?
Inspiratie werkt net iets anders, dit is vaak een zeer subjectieve boodschap. Wat voor jou of je organisatie inspirerend is, hoeft dat niet te zijn voor je doelgroep. Bij deze content is het belangrijk dat het gekoppeld is aan een overkoepelende boodschap. Deel je een mooi verhaal van een medewerker met een tevreden klant? Dan is dat een voorbeeld van jullie bedrijfsfilosofie om altijd twee stappen extra te zetten voor je klant. De kern zit in het wauw-effect!
De buyer’s journey en customer journey
Praat je over prospects, dan hebben we het over de buyer’s journey. Die bestaat uit meerdere fases en je moet weten voor wie je de content gaat maken. Kennen ze jou of jouw product al, dan is je verhaal heel anders dan wanneer je een totaal nieuwe oplossing aanbiedt aan een doelgroep die jou nog niet kent.
De customer journey bestaat uit alle communicatiefases nadat iemand een klant is geworden. Ook hier spelen de voorkennis en behoeftes van je klant een belangrijke rol. Een nieuwe klant benader je anders dan een klant die je al langer bij je is. Misschien is upselling wel mogelijk, of is een trouwe klant je beste kanaal om meer nieuwe prospects te krijgen.
Stem je content af op het mediaplatform
Allereerst is het zaak te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Vakmedia zijn een voor de hand liggende, concrete keuze. Je zult niet snel een ingenieur vinden op HRcommunity, of een kok bij een onderwijsplatform.
Daarnaast is het belangrijk om je content af te stemmen op de vorm en inhoud van een mediaplatform. Het zou raar zijn om op Youtube een lange whitepaper te plaatsen zonder video erbij, dat snappen we allemaal. Toch wordt de plank hierin vaak misgeslagen omdat bedrijven niet goed weten waar hun doelgroep een mediakanaal voor gebruikt. De inhoud en lengte van een artikel of video spelen ook een grote rol.
Welke vormen van content zijn er?
Bij content, of contentmarketing denkt men vaak aan het schrijven van artikelen. Hoewel dit zeker een groot deel is, is dit zeker niet alles. We hebben de belangrijkste vormen van content op een rijtje gezet:
- Artikelen
- Video
- Foto
- Illustratie
- Infographics
- Games
Wat is goede contentmarketing?
Goede contentmarketing is een mix tussen de vier hoofdlijnen: doel, journey, platform en vorm. Het begint bij het bepalen van het doel. Wat wil je bereiken? Vervolgens bepaal je of het voor de buyer’s journey is, of voor de customer journey. Heb je dit helder dan is het zaak om één of meerdere platformen te kiezen waarop je jouw boodschap presenteert. Pas als je deze zaken helder hebt, kan je je contentvorm kiezen.
Kan je content hergebruiken voor verschillende journeys en media? Dat kan zeker, maar zorg wel dat er altijd een match is tussen de vier hoofdlijnen.